به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، دکتر عبدالحمید علیزاده، مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان این سازمان، در نشستی استانی با موضوع تبیین بورس صنعت و مشاغل که به میزبانی دانشگاه صنعتی شیراز برگزار شد، به تبیین ضرورتهای این طرح ملی پرداخت.
تاکید بر آموزش مهارتی و کارآفرینی
دکتر علیزاده در این نشست تصریح کرد: بورس صنعت و مشاغل، با تأکید مسئولین آموزش عالی کشور، از جمله وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان دانشجویان، بهعنوان یکی از طرحهای کلیدی تعریف شده است.
وی در خصوص برگزاری این نشست به میزبانی دانشگاه صنعتی شیراز تصریح کرد: هدف ما آغاز یک گفتمان سازی فعال در حوزه بورس صنعت و مشاغل از طریق سلسله نشستهای استانی است.
مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان در ادامه به مأموریتهای نسلهای مختلف دانشگاهها اشاره کرد و افزود: دانشگاهها از نسل اول تا پنجم بهطور مستمر در حال تغییر و تحول هستند و هر دوره، مأموریتی خاص در راستای نیازهای جوامع و فناوریها برعهده دارند. در حقیقت برای ورود به نسل سوم دانشگاهها، باید بر آموزش مهارتی و کارآفرینی تاکید شود.
تبدیل دانش به فناوری و اشتغال: رسالت دانشگاه نسل سوم
وی با تأکید بر اینکه دانشگاههای نسل سوم باید فراتر از آموزش و پژوهش عمل کنند، بیان کرد: هدف، تبدیل دانش به فناوری، ثروت و اشتغال است؛ بنابراین، دانشگاهها باید تعاملی پویا و فعال با صنعت و جامعه داشته باشند تا بستر کارآفرینی و نوآوری فراهم شود.
نقشه راه جدید برای تربیت نیروهای مهارتی
دکتر علیزاده در ادامه به جزئیات پروژه ملی بورس صنعت و مشاغل اشاره کرد و گفت: این بورس نقشه راهی را ترسیم میکند که در آن دولت بهعنوان تسهیلگر، دانشگاه را تشویق و حمایت میکند تا توانمندترین نیروها را تربیت کند. بدین ترتیب، صنعت میتواند بهخوبی از این نیروی انسانی ماهر استفاده کند. و این همان کریدور گذر دانشگاه از نسل دوم به سوم می باشد.
توسعه بورس صنعت و مشاغل: تحولی در تربیت سرمایه انسانی ماهر و متخصص
وی با اشاره به اینکه بورس صنعت و مشاغل بهعنوان بخشی از طرح تحول دولت و آموزش عالی، با هدف تأمین و تربیت سرمایه انسانی متخصص و کارآمد مورد نیاز صنعت و جامعه تعریف شده است؛ گفت: این طرح در راستای تصویبنامه هیئت وزیران و بهمنظور اجرایی کردن آییننامه بورس تحصیلی، و در قالب شیوهنامه بورس صنعت و مشاغل برنامه ریزی شده است که در آن به دانشجویان واجد شرایط امکان بهرهمندی از تسهیلات بورس در بدو ورود به دانشگاه و یا در حین تحصیل داده میشود.
تعهد خدمت پس از تحصیل: گام مؤثر در ارتباط دانشگاه و صنعت
دکتر علیزاده افزود: دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیل ملزم به انجام تعهد خدمت در حوزه کاربرد مربوطه هستند. این طرح ملی از سال ۱۴۰۲ با مشارکت فعال دانشگاهها، صنعت، سازمان سنجش و سازمان امور دانشجویان آغاز شده است.
گسترش نقاط اجرای بورس: چراغ هایی روشن در پهنه جغرافیای دانشگاهی و صنعتی کشور
مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان به وضعیت بورس صنعت و مشاغل در جغرافیای دانشگاهی کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱، هیچ چراغی تحت این عنوان بورس در کشور روشن نبود؛ اما خوشبختانه در سال ۱۴۰۲، فعالیتهایی در هفت نقطه از کشور آغاز شد. دانشگاهها در این مقطع با صنایع همکاری کردند تا دانشجویان بورسیه را پذیرش کنند.
افزایش نقاط پذیرش: چشماندازی روشن برای آینده
دکتر علیزاده ادامه داد: امیدواریم چراغ بورس صنعت و مشاغل بهتدریج در سراسر کشور روشنتر شود. به طوری که در سال ۱۴۰۳ تعداد این نقاط به ۱۴ و در سال ۱۴۰۴ به ۲۲ شهر رسید . در حال حاضر، دانشگاهها و صنایع مستقر در این شهرها بهخوبی بورس صنعت و مشاغل را پذیرفته و بهپیش میبرند.
بورس صنعت و مشاغل بهسرعت در عرصههای دانشگاهی و صنعتی کشور در حال گسترش است
دکتر عبدالحمید علیزاده، به پذیرش دانشجویان بورسیه در این پروژه اشاره کرد و افزود: ادبیات و ضرورت این طرح بهخوبی در جامعه در حال شکل گیری است و نتایج آن را امروز در پذیرش دانشجویان بورسیه مشاهده میکنیم.
رشد چشمگیر مشارکت دانشگاهها و بخشهای صنعتی
وی در ادامه اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲، ۱۱ دانشگاه در این پروژه شرکت کردند؛ این تعداد در سال ۱۴۰۳ به ۲۶ دانشگاه افزایش یافت و ما با خوشحالی اعلام میکنیم که در سال ۱۴۰۴، تعداد دانشگاهها به ۳۵ دانشگاه افزایش یافته است. همچنین، تعداد شهرهایی که در این طرح مشارکت دارند نیز از ۶ به ۱۴ و در سال ۱۴۰۴ به ۲۲ شهر رسیده است.
ورود چشمگیر صنایع کشور : افزایش از یک شرکت به ۶۷ شرکت فعال
دکتر علیزاده به توسعه همکاریها در این طرح اشاره کرد و بیان کرد: این طرح در سال ۱۴۰۲ با مشارکت یک شرکت و یک حوزه کاربرد آغاز شد. اما در سال ۱۴۰۳، تعداد شرکتها و حوزههای کاربرد به ۳۵ رسید و خوشبختانه، در سال ۱۴۰۴، ۶۷ حوزه کاربرد مهم و صنایع کوچک و بزرگ کشور بهطور فعال در این پروژه مشارکت دارند.
گسترش موفق بورس صنعت و مشاغل/ توسعه مقاطع تحصیلی و افزایش توانمندیها
مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان با بیان اینکه بورس صنعت و مشاغل در سالهای اخیر با تحولات نسبتا امیدوار کننده ای همراه بوده است؛ اظهار کرد: پروژه بورس صنعت و مشاغل در سال ۱۴۰۲ صرفاً با یک مقطع تحصیلی، یعنی کارشناسی، آغاز شد و در سال ۱۴۰۳ به دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و در سال ۱۴۰۴ به تمامی مقاطع چهارگانه کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا گسترش یافت که این توسعه بسیار خوشحالکننده است.
شکل گیری مدلی جدید از نظام عرضه و تقاضا در ارتباط دانشگاه با صنایع: از اعلام ظرفیت دانشجوی مورد نیاز (تقاضا) توسط حوزه کاربرد تا تضمین عرضه از سوی دانشگاه
وی تأکید کرد: یک نکته بارز در این حوزه این است که ظرفیتهای اعلام شده از سوی صنعت به دانشگاهها در سالهای ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ به تدریج اوج گرفته است و توامان تبدیل این ظرفیت به تعداد دانشجویان بورسیه از سوی دانشگاه ها نیز رشد چشمگیری داشته است.
در سال ۱۴۰۲، ۱۸.۳ درصد از ظرفیتهای ایجاد شده از سوی صنعت از طریق دانشگاه به عنوان دانشجوی بورسیه صنعت و مشاغل برای دانشجویان محقق شد.
نرخ پذیرش رو به رشد: نشانهای از موفقیت
دکتر علیزاده ادامه داد: این درصد در سال ۱۴۰۳ به ۴۴.۱ درصد ارتقا پیدا کرد و خوشبختانه در سال ۱۴۰۴، ۷۴.۳ درصد از ظرفیتی که صنعت ایجاد کرده، توسط دانشگاه بهخوبی استفاده شده است. این آمار نشاندهنده تحولی در جذب و آموزش نیروی انسانی ماهر و متخصص در نظام آموزش عالی کشور است.
بورس صنعت و مشاغل: طرح ملی برای تحول در آموزش عالی ایران
دکتر علیزاده با بیان اینکه بورس صنعت و مشاغل بهعنوان یک طرح ملی، با هدف آموزش اشتغال محور و نوآورانه در عرصه آموزش عالی ایران طی سه سال اخیر به وجود آمده است؛ تصریح کرد: هدف اصلی این طرح، کاهش مهاجرت جوانان و دانشجویان، افزایش امید و ظرفیت اشتغال و تقویت پیوند دانشگاه و صنعت است. امیدواریم که این طرح بین بخشی تغییر مثبت و چشمگیری در نظام آموزش عالی کشور ایجاد کند و با استقبال خوب صنعت، دانشگاه و دانشجو در سالهای آتی، توسعه و دوام روزافزون این طرح را شاهد باشیم.
مهارتمحوری در آموزش: راهی به سوی حل معضل بیکاری
مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان تأکید کرد: این طرح با تاکید بر مهارتمحوری در آموزش دانشگاهها، نهتنها میتواند به حل معضل بیکاری فارغالتحصیلان کمک کند، بلکه در صورت حمایت ملی و هدایت صحیح، میتواند یکی از موتورهای پیشران تقویت پایههای اقتصاد دانش بنیان باشد. نقش کلیدی این طرح در گذر دانشگاهها از نسل دوم به نسل سوم و در راستای توسعه و پیشرفت ملی بسیار حائز اهمیت است.
نیاز به عزم ملی و مشارکت بینبخشی
دکتر علیزاده به ضرورت عزم ملی و مشارکت بین بخشی در این طرح اشاره کرد و بیان داشت: توجه ویژه روسای دانشگاهها به این موضوع نیز ضروری است. در دنیایی که دیگران با سرعت نور در حرکت هستند، حرکت با سرعت صوت نیز کافی نیست؛ اگر امروز بهروز نشویم، ناچار به تبعیت از مسیر کسانی خواهیم شد که به آنها باور نداریم.
ضرورت گذار به دانشگاههای کارآفرین
وی در پایان خاطر نشان کرد: گذار از دانشگاههای سنتی به دانشگاههای کارآفرین و مسئولیتپذیر اجتماعی نه یک انتخاب بلکه ضرورتی اجتنابناپذیر برای پیشرفت و تعالی و پیشرفت ملی است.