سازمان امور دانشجویان

rahbari
آرشیو خبر

اخبار اسلایدر

1402/3/3
رییس سازمان امور دانشجویان:

دانشجویان بین المللی بهترین فرصت و راهکار برای گسترش زبان فارسی در نقاط مختلف جهان هستند

رییس سازمان امور دانشجویان از مجوز ۱۱۰ دانشگاه وزارت علوم و ۶۰ دانشگاه وزارت بهداشت برای جذب دانشجویان خارجی خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی شده است طی سه تا چهار سال آینده تعداد دانشجویان خارجی از ۱۰۰ هزار به ۲۵۰ هزار نفر افزایش یابد.

دانشجویان بین المللی بهترین فرصت و راهکار برای گسترش زبان فارسی در نقاط مختلف جهان هستند
به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، دکتر هاشم داداش پور روز چهارشنبه در گردهمایی روسای مراکز زبان فارسی دانشگاه‌های سراسر کشور بر اهمیت گسترش زبان فارسی در حوزه‌های آکادمیک و علمی و در بین توده‌های مردمی تاکید کرد و افزود: امروزه زبان فارسی می تواند نقطه آغازی برای توسعه فرهنگ در جهان با‌شد و توجه به زبان و ادبیات فارسی و گسترش آن در دنیا یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترین برنامه‌های سازمان امور دانشجویان برای تحقق بخشیدن به دیپلماسی علمی است و خوشبختانه دانشجویان بین‌المللی بین ۶ تا ۹ ماه وارد فرایند یادگیری زبان فارسی می‌شوند.

وی اظهار داشت: در گذشته که حدود ۱۴ هزار دانشجوی خارجی داشتیم، نیاز چندانی به توسعه و گسترش زبان فارسی حس نمی‌شد، اما امروز باید جوابگوی زمان حال و آینده باشیم و از هم اکنون ضرورت جدی است برای این دو زمان برنامه ریزی کنیم.

دکتر داداش پور با تاکید بر اینکه مرجعیت علمی و گسترش زبان فارسی تا ۵۰ سال آینده امری مهم است و در این دو زمینه باید اقدامات اساسی انجام دهیم، گفت: هر چند در بحث‌های راهبردی باید افق‌های گسترده‌ای را در نظر بگیریم و با توجه به اینکه بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی بین المللی داریم، باید در یک بازه زمانی سه تا چهار سال آینده این تعداد به ۲۵۰ هزار نفر برسد که این امر گسترش مراکز زبان فارسی را می‌طلبد.

رییس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: در حال حاضر ۱۱۰ دانشگاه وزارت علوم مجوز جذب دانشجوی خارجی دارند و با دانشگاه‌های وزارت بهداشت این عدد به ۱۷۰ دانشگاه می‌رسد و دانشگاه‌های غیردولتی و پیام نور هم در این زمینه منتظر مجوز هستند اما نباید این مجوز جذب به همه دانشگاه‌ها داده شود بلکه باید برخی معیارها را تعریف کنیم و زیرساخت‌های دانشگاه‌ها را برای تاسیس مراکز آموزش زبان فارسی جدی بگیریم.

وی تاکید کرد: با کمک استادان زبان فارسی می‌توانیم زبان فارسی را به دانشجویان دانشگاه‌های خارجی در کشور خودشان آموزش دهیم و بنیاد سعدی باید گسترش زبان فارسی در حوزه‌های علمی و آکادمیک را جدی بگیرد؛ چرا که اگر بخواهیم دانشجوی خارجی در ایران معطل نشود، باید آموزش مجازی زبان فارسی را جدی بگیریم.

لزوم آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی قبل از ورود به ایران

معاون وزیر علوم با بیان اینکه دانشجویان بین‌المللی بین ۶ تا ۹ ماه وارد فرایند یادگیری زبان فارسی می‌شوند، افزود: برای اینکه دانشجو احساس نکند وقتش از دست رفته می‌توان آموزش مجازی زبان فارسی را قبل از ورود آن‌ها به ایران به شکل مجازی آغاز کرد. در واقع دانشجوی خارجی به محض ورود به ایران باید هم متقاضی تحصیل بوده و هم متقاضی یادگیری زبان فارسی باشد. اما باید وقت دانشجویان را مدیریت کرده و قبل از اینکه به ایران بیایند امکان یادگیری زبان فارسی را برایشان فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: عمر تاسیس مراکز آموزش زبان فارسی در کشور ما زیاد نیست. در مقایسه با آموزش زبان‌های دیگر مانند آیلتس ما سابقه کمتری داریم و استاندارد خاصی برای آموزش زبان فارسی وجود ندارد. لازم است آموزش زبان فارسی را استاندارد شده در مراکز آموزش زبان فارسی برگزار کنیم. ضمن اینکه باید فرایند رشد مراکز آموزش زبان فارسی را کوتاه کرد.

به گفته دکتر داداش پور، باید به معیار درستی در آموزش زبان فارسی برسیم و تضمین شده است که اگر کسی بر اساس استاندارد تعریف شده عمل کند، در دوره کوتاه‌تری می‌تواند به تسلط خوبی در یادگیری زبان فارسی دست یابد.

معاون وزیر علوم عنوان کرد: هرچقدر مسیر آموزش زبان فارسی برای دانشجویان بین‌المللی سریع و کوتاه‌تر باشد و مرکز آموزش زبان فارسی کیفیت بهتری داشته باشد یعنی بهتر عمل شده است. باید ببینیم کدام مراکز آموزش زبان فارسی ما امروز بالغ هستند و بر اساس ساعت و محتوای استاندارد درس می‌دهند.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های مرکز آزفا موفق این است که به جذب بیشتر دانشجویان بین‌المللی کمک کند؛ تاکید کرد: دومین نمایشگاه جاذبه‌های تحصیل در ایران ۲۳ تا ۲۷ آبان ماه 1402 در مصلای تهران برگزار خواهد شد، هدف از برگزاری این نمایشگاه تشکیل زیست بوم، فعال سازی و معرفی کلیه کنشگران و نقش‌آفرینان در حوزه جذب دانشجویان بین‌الملل است تا از این طریق فرآیند تحصیل دانشجویان بین‌الملل روان و متناسب با نیازهای آنان شود.


 
نسخه قابل چاپ

دسترسی سریع به ادارات