سازمان امور دانشجویان

rahbari
آرشیو خبر

اخبار اسلایدر

1401/11/29
دکتر داداش‌پور تاکید کرد

ضرورت ایجاد تعادل تقاضا و عرضه در رشته‌های هنر

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: اقبال دانش آموزان برای رشته های هنر در ده سال اخیر سه برابر افزایش را نشان می‌دهد ولی در میزان پذیرش دانشگاه ها تغییر چشمگیری به وجود نیامده است و میان تقاضا و عرضه باید تعادل صورت پذیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، دکتر هاشم داداش پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان امور دانشجویان در نشست با اعضای رییس و اعضای هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه بیرجند با بیان مطلب فوق اظهار داشت: در سال ۱۳۹۲ میزان تمایل به هنر و متقاضی ورود به دانشگاه های هنر ۵۵ هزار نفر بود و در سال جاری این میزان به رقم ۱۶۱ هزار نفر یعنی سه برابر افزایش یافته است ولی در ورودی دانشگاه‌ها در مقابل این حجم از تقاضا چندان تغییری را شاهد نیستیم و باید در وزارت علوم بکوشیم میان تقاضا و پاسخگویی تناسبی معقول به وجود آوریم.

معاون وزیر علوم افزود: پيش بينی می شود دهه پیش رو، دهه رشد و بالندگی رشته گرایش های مختلف هنر باشد و باید تلاش کنیم  زيرساخت ها را بازتعریف و امكانات را به روز رسانی کنیم تا شاهد احیای هنر ایرانی _ اسلامی و انتقال آن به نسل جوان دانشجو باشیم.

وی به آمار جمعیتی اعضای هیات علمی دانشگاه ها و دانشکده های هنر اشاره کرد و بیان داشت: در کشور ۹۵۳ نفر هیات علمی برای رشته هنر داریم که اگر معماری و شهرسازی را در نظر نگیریم، این میزان به یک سوم یعنی ۳۵۲ نفر کاهش می یابد و این بدان معنی است که حضور حوزه هنر در دانشگاههای کشور چندان محسوس نیست و در چنین شرایطی دانشگاهیان هنر قادر به اثرگذاری لازم در ارتقا جایگاه دانشگاه و دانشکده هایشان در مجموعه وزارت علوم نمی توانند باشند.

رئیس سازمان امور دانشجویان به جوان‌ بودن دانشگاه ها و دانشکده های هنر در کشور اشاره کرد و گفت: دانشگاه های هنر با داشتن سرمايه انسانی متخصص، ولي بخاطر اینکه قریب به دو دهه است پا به عرصه گذاشته است، از نظر امكانات و فضاي كالبدی دچار چالش‌های جدی می باشند.

دکتر داداش پور در ادامه این نشست به موضوع اشتغالزایی در رشته های هنری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: رشته هاي هنري با شاخصه هایی مانند حجم سرمايه گذاري پايين، پايه نيروي انساني مهارتي و ارزش افزوده بالا و زودبازدهي با آلايندگي كم بايد مورد توجه جدی برنامه ريزان اقتصادي قرار بگيرند. 

وی افزود: كسب و كارهاي هنربنيان دارای جايگاه بالايی در اقتصاد شهرها با پشتوانه هویت تاريخي هستند و اين موضوع جا دارد در تدوين برنامه هاي توسعه شهرهای کشور مورد توجه بيشتر قرار گيرد و از  رهگذر این نگرش دانشگاه هاي هنر به جایگاه واقعی خود نزدیک شوند.

گفتنی است اعضای هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه بیرجند در پایان با اهدای تابلویی از آثار هنری دانشجویان از خدمات و حمایت های دکتر داداش پور در حوزه هنر قدردانی کردند.
نسخه قابل چاپ

دسترسی سریع به ادارات